Matas barsler med at skrotte sine remote backup-løsninger til fordel for intern disk-backup, hvor selskabet sparer tid, penge og imødegår katastrofe-scenarierne.

Skønhedseksperterne fra Matas hoppede allerede for fem år siden ud i remote backup-løsninger, mens den nu fremadstormende teknologi endnu var i sin vorden.

Men efter et halvt årti med at sende backup-data til en ekstern udbyder, er Matas’ it-chef, Thomas Grane, ved at gøre klar til selv at stå for sin egen remote backup-løsning – også selv om gigabytepriserne hos de eksterne udbydere er raslet ned i takt med, at udbuddet er steget.

“Priserne ligger stadig relativt højt, men det er mest på grund af tekniske årsager, vi kigger mod en intern løsning,” siger Thomas Grane.

“Vi oplever alt for lange restore-tider på eksempelvis produktionsdatabaser, hvilket skaber driftsforsinkelser på flere timer i vores ende. Selv med en 100 megabit-forbindelse går det ganske enkelt for langsomt,” begrunder Thomas Grane et kommende skifte fra eksterne remote backup til selv at tage backup-data i egen hånd.

Matas sender data til sig selv
Hvordan vil Matas så gribe backup-sagerne an?

“Det alternativ, som vi er ved at gå over til, er lokal disk-backup. Det svarer i virkeligheden til at tage remote backup’ens teknologier og proppe dem ind i ens eget serverrum,” forklarer Thomas Grane.

Matas’ it-chef fortæller, at Matas tager sine backup på det lokale disksystem, som giver en “ekstrem lav backup-tid og ekstrem lav restore-tid”.

“For stadig at have disaster-løsningen, som ofte er det, man går efter, så replikerer vi vores data ud til et disk-system, der står ude i byen. Det kunne være hos en serverhosting-udbyder eller bare i et co-locationcenter med vores egen hardware,” forklarer Thomas Grane.

Læs resten af historien hos Computerworld: http://www.computerworld.dk/art/101297?page=1