Ifølge B4Restores administrerende direktør Henrik Lind fokuserer alt for mange firmaer på backuppen i stedet for restoren.

Ifølge flere undersøgelser mener de fleste danske virksomheder, at de har godt styr på deres backup-rutiner, mens mange af dem dog aldrig har forsøgt sig med en restore, for at se, om de kan få fat i deres forretningsdata, hvis uheldet skulle være ude.

Ifølge B4Restores administrerende direktør Henrik Lind fokuseres der for meget på backup i stedet for restore.

Når vi taler med virksomheder, ser vi ofte, at der ikke er taget stilling til, hvad kravene er til disaster recovery. For eksempel ser vi firmaer, der laver backup en gang i døgnet, men mener, at de kun vil acceptere et datatab på maksimalt 12 timer,« siger Henrik Lind til Version2.

Hvis virksomhederne udarbejder en fornuftig restore-strategi, vil meget af backup-strategien give sig selv, mener Henrik Lind.

Blandt de områder, der skal tages stilling til, er blandt andet, hvor stort et datatab, man vil acceptere.

Hvor mange versioner af data, man vil opbevare – og hvor lang tid det må tage, inden man igen er oppe at køre. Dette har også betydning for, om backup skal foregå direkte til tape, eller om det skal være disk-to-disk, som derefter overføres til tape, således at de seneste backupdata er direkte tilgængelige fra disken.

Strategien omfatter også, hvilke data der er de vigtigste – og om der er data, der slet ikke skal sikkerhedskopieres, hvilket for eksempel kunne være medarbejdernes helt private mapper, hvor de gemmer egne fotos med videre, som intet har med virksomhedens drift at gøre.

Alle disse parametre er afgørende for, hvilken læsning man vælger. Vi ser også firmaer, der kræver, at de kun kan acceptere en halv times datatab, men når vi så peger på, at det formodentlig vil betyde en spejling af deres it-installation, så bliver kravene mere realistiske, siger Henrik Lind.

Kilde: Version2: http://www.version2.dk/artikel/14165-backupfirma-taenk-restore-foer-du-taenker-backup